Wykorzystanie treści w celach promocyjnych to powszechna praktyka w Internecie. Kluczowa jest jednak skuteczność takich działań, które powinny efektywnie realizować określone cele. W takim razie co to jest dobry content marketing i jakie są jego założenia? Poniżej znajdziesz opis jego najważniejszych cech.
Odpowiedź na pytanie, co to jest content marketing, często odnosi się głównie do treści w formie tekstów pisanych. Jednak to tylko jedna z form, którymi warto się posługiwać. Poza artykułami tematycznymi, e-bookami, newsletterami, recenzjami, komentarzami czy opisami warto wykorzystać również:
• materiały wideo,
• podcasty,
• prezentacje multimedialne,
• audiobooki,
• wywiady,
• materiały graficzne (np. zdjęcia, memy, kolaże),
• reportaże.
Istnieje cała gama form treści, za pomocą których można promować firmę, produkt, markę, usługę czy osobę. Ich wybór powinien być dobrze przemyślany i dostosowany do specyfiki przekazu. Przykładowo, mechanik samochodowy może nagrywać i publikować w mediach społecznościowych poradniki wideo, w których pokazuje, jak wykonywać naprawy. Z kolei firmie IT przydadzą się prezentacje multimedialne, aby opisać świadczone usługi czy używane narzędzia i technologie.
W odpowiedzi na pytanie, co to jest content marketing, powinno się zawierać wskazanie na jakość treści tworzonych w jego ramach. To podstawowe kryterium, które decyduje o skuteczności inwestycji w ten rodzaj promocji. Wszelkie publikowane materiały muszą być zatem dostosowane do potrzeb i wymagań grupy docelowej, co wiąże się z koniecznością dokładnego poznania i określenia jej specyfiki. Treści należy przygotować w profesjonalny sposób, aby swoją formą zachęcały do zapoznania się z zawartością, która powinna spełniać jeden, podstawowy warunek – być interesująca dla odbiorcy.
Choć pozycjonowanie nie jest celem content marketingu, to nie da się ukryć, że zdecydowanie warto zintegrować, a przynajmniej prowadzić w porozumienia działania z zakresu SEO i promocji treścią. Ich odpowiednie zazębianie się daje efekt synergii i sprawia, że content marketing wspiera pozycjonowanie i odwrotnie – integracja z SEO ułatwia dotarcie z materiałami do odbiorców.
Żeby wiedzieć, czy content marketing przynosi zamierzone efekty, trzeba je monitorować i analizować wpływ podejmowanych działań na określone wskaźniki, np. wyniki sprzedaży czy zainteresowanie marką. Ważne jest ich odpowiednie zdefiniowanie i dobranie metod ich pomiaru, co powinno być zawsze indywidualne.