Blog o copywritingu – z pasją o marketingu treści! 

kategoria:
Content marketing w praktyce

content marketing

Jak napisać lead?

Teksty publikowane w Internecie w ramach działań reklamowych powinny mieć określoną strukturę. Jednym z jej elementów jest lead, czyli wstęp, od którego czytelnik rozpoczyna lekturę. Dlaczego odgrywa on bardzo ważną rolę i jak przygotować go w prawidłowy sposób? Dowiedz się, jak zadbać o skuteczny marketing treści.

copywriter

Newralgiczne znaczenie leadu

Internauci przeglądają strony WWW bardzo szybko. Przerzucają kolejne witryny jedna po drugiej w poszukiwaniu interesujących ich informacji, a gdy wiedzą, że nie uda się ich znaleźć w danym miejscu, przechodzą gdzieś indziej. O tym, czy poświęcą swój czas na lekturę tekstu, w dużej mierze decyduje właśnie lead. Od jego zawartości w znacznym stopniu zależy, czy odbiorca zaciekawi się treścią i będzie czytać ją dalej, czy wręcz przeciwnie – zamknie stronę i zacznie szukać innej. Trzeba o tym pamiętać, gdy inwestuje się czas lub pieniądze w content marketing.

Kluczowe cechy leadu

Mając na uwadze znaczenie wstępu dla decyzji użytkownika o zapoznaniu się z treścią, łatwo dojść do wniosku, że musi być on po prostu ciekawy. Odbiorca powinien się z niego dowiedzieć, że jeśli przeczyta tekst do końca, uzyska dostęp do interesujących go informacji. Lead pełni więc rolę swego rodzaju streszczenia, które w maksymalnie kilku zdaniach przekazuje zawartość treści. Jednocześnie warto, aby zawierał w sobie pewną dozę tajemniczości – zamiast odkrywać wszystkie najważniejsze punktu lepiej zachęcić do dalszej lektury poprzez obietnicę otrzymania dodatkowych informacji, których użytkownik niekoniecznie się spodziewa.

Ponieważ rola leadu polega na zaciekawieniu odbiorcy, podczas jego pisania należy się skupić na tym, żeby był mniej lub bardziej intrygujący, emocjonalny czy zabawny. Pobudzając emocje użytkownika już na samym wstępie, łatwiej zachęcić go do dalszej lektury tekstu. Zawartość leadu powinna być wyrazista, dlatego należy pisać w sposób bezpośredni do odbiorcy, o ile tylko strategia marketingu treści i specyfika grupy docelowej na to pozwalają, ponieważ w niektórych przypadkach jedyną możliwą formą zwrotu do czytelnika pozostaje „Państwo”.

Optymalizacja wstępu pod SEO

Zaciekawienie i zachęcenie użytkownika do dalszej lektury to podstawowe zadanie leadu, jednak trzeba pamiętać także o kwestiach związanych z SEO. Wstęp powinien bowiem zostać zoptymalizowany pod kątem nie tylko content marketingu, ale również pozycjonowania, ponieważ właśnie pierwsze zdania tekstu mają newralgiczne znaczenie dla robotów wyszukiwarek internetowych. To z kolei oznacza, że w leadzie należy umieścić w miarę możliwości jak najwięcej najważniejszych słów kluczowych – oczywiście w sposób całkowicie naturalny i bez wpływu na merytoryczną zawartość.

Objętość leadu

Jaką długość powinien mieć wstęp do tekstu? Nie istnieją żadne oficjalne wytyczne na ten temat, jednak przyjmuje się, że objętość leadu wynosi maksymalnie kilka zdań, co oznacza 200-500 znaków ze spacjami. Warto zadbać o to, żeby wstęp składał się z prostych, pojedynczych zdań, które są łatwiejsze w odbiorze i skuteczniejsze w marketingu treści niż wielokrotnie złożone wyrażenia.